Alhamdulillah...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Buku Daftar Pelawat

Tuesday, September 8, 2009

RON 92 ke RON 95 : Perubahan yang merugikan?

Minyak petrol di Malaysia mengalami perubahan RON92 ke RON 95. Alasan harga lebih murah iaitu RM1.75 seliter. Manakala RON97 dijual pada harga RM2 seliter. Perubahan tersebut memberi kesan kepada prestasi kereta aku. Jika sebelum ini aku guna RON 97 prestasi enjin kereta aku lancar, ringan jer tapi setelah mengisi minyak RON95, tiba-tiba enjin honda EG8 VTi aku menjadi berat macam lori, nak overtake pun tiada power langsung. Bila refer balik dekat mekanik di Serian, enjin terasa berat disebabkan guna minyak RON95. Mekanik tu cakap dah ramai pelanggan yang mengadu kat dia pasal enjin jadi berat lepas guna minyak RON 95. RON 95 sesuai untuk enjin karburetor, kalau enjin yang guna injection kena guna RON97.Hhuuuhh...yang aku peliknya, kebanyakan stesen petrol di Sarawak tak kira Shell ke Petronas ke,hanya jual RON95. Kenapala tak jual RON97.Eloknya satu pam untuk RON95, satu pam untuk RON97. Beri pengguna untuk memilih minyak mana yang mereka mahu isi. Walaupun sebelum ini aku penggemar minyak petronas RON97, lepas ni aku kena tukar ke Esso Mobil RON97. Terpaksa demi prestasi enjin kereta aku. Lagipun di Serian,hanya Esso Mobil yang menyediakan minyak RON95 dan RON97.

No comments: