Alhamdulillah...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Buku Daftar Pelawat

Sunday, July 12, 2009

Smart Money Game

Petang tadi aku sempat join rakan-rakan main Smart Money Game. Ni pengalaman pertama aku main game smart money. Masih blur. Tak tau apa-apa. Dalam game tu kena ada seorang mentor(penasihat kewangan), 4 orang pemain. Setiap pemain kena pilih profesion kad. Aku pilih profesion engineer. Masa dah ditetapkan selama sejam setengah. Sape-sape yang paling banyak pasif income, dialah pemenang. Setelah masa tamat aku kalah kerana masih mempunyai liabiliti(home loan) lebih kurang RM60ribu. Begitu juga dengan 2 lagi rakan aku yang juga mempunyai liabiliti. Secara ringkas, game smart money nie kena berani ambil risiko seperti beli saham banyak2 masa saham rendah pastu jual semua saham bila harga naik. Dah dapat untung dari jualan saham, bayar semua hutang yang ada. Pastu mula melabur dalam real estate. Selain tu, game nie jugak ajar kita jangan kedekut untuk menderma. Apapun, aku akan join lagi SMART MONEY GAME nie kalau ada peluang. Ia sedikit sebanyak boleh mengajar aku mengenai pengurusan kewangan.

No comments: